A világszerte felháborodást keltő, botrányos olimpiamegnyitó után lehetséges, hogy a vasárnap esti záróünnepség is hasonló indulatokat kelt majd. A ceremóniát ugyanis az a Thomas Jolly rendezi, akinek a megnyitót is „köszönhettük”. A 2024-es párizsi olimpia minden valószínűség szerint bekerül a történelem legbotrányosabbjai közé – vasárnap kiderül, hogy ehhez „méltó” befejezést sikerült-e összerakniuk a franciáknak.
A francia lapok szerint Thomas Jolly és csapata gőzerővel készül a vasárnap esti párizsi záróünnepségre, amelyről nagyon kevés dolog tudható egyelőre, de az már biztos, hogy az újabb produkció körülbelül 2 és fél órás lesz. Arról mindenesetre beszámolt a sajtó, hogy ahogy a nyitóesemény, úgy a záró is „szép”, „innovatív”, „emlékezetes”, „kivételes” és „zavarba ejtő” lesz.
Nyilván, hiszen ugyanaz rendezi, aki a nyitóünnepséget mintegy 2 héttel ezelőtt.
Az olimpiai események művészeti vezetője – aki a sajtó számára pénteken nagy vonalakban vázolta a vasárnap esti programot –, így fogalmazott: „Az elmúlt 15 napban Franciaország és a világ az együttélés iránti vágyát rezegtette és ünnepelte. Szeretnénk tükrözni a valódi emberséget, amelyben osztozunk, ünnepelni azt az emberi emlékművet, amelyet az olimpiai játékok jelentenek”.
Keresztény jelképek meggyalázása: mentegetőzés, aztán ünneplés
Thomas Jolly a megnyitó ünnepséget követő botrányra reagálva a BFMTV francia televíziós csatornának azzal mentegetőzött, hogy a milliókat megbántó jelenetsort nem az Utolsó vacsora című alkotás ihlette.
Jolly gyenge kísérletet tett a dolgok kimagyarázására, a valóság azonban az, hogy az egyik legikonikusabb keresztény jelképet, Jézus utolsó vacsoráját gyalázták meg azzal, hogy ruhátlan szereplőkkel, transzvesztitákkal, más, megbotránkozást keltő alakokkal mutatták be azt.
A megnyitón – amelyet a Szajnán rendeztek – több olyan jelenetet is bemutattak, amely szélsőséges volt, keresztényeken való gúnyolódásként, provokációként hatott.
Az LMBTQ-kampány és a felvonuló drag queenek mellett sokakat felháborított az a háromszereplős, beteges szexjelenet is, amivel Truffaut csodálatos filmjét, a Jules és Jimet mutatták (volna) be az „alkotók”.
Ám sokan voltak, akik a kereszténygyalázástól elvonatkoztatva is kijelentették, hogy a majd’ 4 órás produkció unalmas volt és gyenge, dramaturgiailag rossz, illetve a francia múltat deheroizálta. A nézők láthattak fej nélkül éneklő Marie-Antoinette-t, illetve fellépett a mali bevándorló, franciául alig beszélő szélsőbalos YouTtube-sztár, Aya Nakamura is. Az ő szereplését személyesen a francia elnök, Emmanuel Macron támogatta – akinek egyébként nagyon tetszett a megnyitó előadás, fantasztikusnak tartotta.
Groteszk, méltatlan, obszcén látványosság
A világhírű francia filozófus, Alain Finkielkraut a Le Figarónak azt mondta: az olimpiai nyitóünnepségen durva, keresztényellenes szimbólumok és a francia történelmet kigúnyoló jelenetek is helyet kaptak. Finkielkraut szerint a nyitóünnepség „groteszk látványosság volt, amely a drag queenektől […] Marie-Antoinette lefejezéséig kibontotta a kor összes sztereotípiáját”. Bár végignézte a nyitóünnepségeket, „nem egy grandiózus előadást, hanem egy obszcén és konformista” produkciót látott.
(Origo)