Oxfordi Egyetem Zenetudományok Karán tanárok egy csoportja…
Sajtóinformációk alapján az angliai Oxfordi Egyetem Zenetudományok Karán tanárok egy csoportja azt tervezi, hogy eltávolítja a tantervből a „fehér gyarmatosítóknak” bélyegzett klasszikus zeneszerzőket, tehát tiltólistára kerülhet Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven és Franz Joseph Haydn, illetve Johann Sebastian Bach. Mindez a radikális baloldali Black Lives Matter (BLM)-mozgalom nyomására történhet.
A brit The Telegraph arról írt, hogy információk alapján az Oxfordi Egyetem Zenetudományok Karán tanárok egy csoportja – akik szimpatizálnak a radikális baloldali Black Lives Matter (BLM)-mozgalommal – azt tervezi, hogy a tananyagból kiveszik a “fehér gyarmatosítóknak” bélyegzett zeneszerzők munkáit, mert ők a rabszolgatartás időszakában alkottak.
A tervezet értelmében a jövőben nem képezné a tananyag részét Mozart, Beethoven, Haydn és Bach, mivel ők a “fehér felsőbbrendűséget”, jelenítik meg, a BLM nyomására pedig “dekonstruálni” és “dokolonizálni” kell a tantervet, amely a radikális baloldali tanárok szerint “túlzottan eurocentrikus”, másképpen fogalmazva túlzottan “nyugatcentrikus”, ezért – véleményük alapján – nem ad teret az eltérő kulturális hagyománnyal rendelkező, például a fekete zeneszerzőknek, ez pedig szorongást válhat ki a színes bőrű hallgatók körében, akikből egyre több van az Oxfordi Egyetemen.
A problémásnak mondott, „fehér felsőbbrendűséget” képviselő neves személyiségek között felmerült Franz Schubert (1797-1828) osztrék zeneszerző, és egy XIV. századi, tehát középkori francia muzsikus-költő, Guillauma de Machaut neve is.
Sokan azt is visszásnak találják, hogy körülbelül 1900 óta lényegében nem változott a zenei kánon, és a klasszikus zene esetében azóta is olyan fehér, európai szerzők jelentik az igazodási pontot, mint Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), Ludwig van Beethoven (1770-1827), Franz Joseph Haydn (1732-1809) vagy a német, egész pontosan szászországi Johann Sebastian Bach (1685-1750).
A Telegraph által kiszivárogtatott tervezet kapcsán az amerikai konzervatív Washington Examiner megkereste az Oxfordi Egyetemet, amelynek a szóvivője cáfolta a híreket, mondván a brit sajtó által megszellőztetett tervezet csupán egyetlenegy tanárhoz köthető.
A szóvivő azt viszont elismerte, hogy a jövőben nagyobb hangsúlyt kívánnak fektetni a nem nyugati, nem európai zeneszerzők műveinek a bemutatására és tanulmányozására.
A komolyzene már régebben célpontja a radikális baloldalnak. A philadelphiai filharmonikusoktól a város több fekete és női zeneszerzőt követelt, egy Carmen-operaelőadást pedig átrendeztek, mondván, hogy a huszonegyedik században csak úgy nem lehet megölni egy nőt.
A párizsi Operaház intendánsa pedig arról elmélkedett, hogy Csajkovszkij balettjei vagy A bajadér nem valók a repertoárba, mert így vagy úgy, de a fehér felsőbbrendűséget hirdetik.
Forrás: elemi.hu